Vastuullisuus

Metso suunnittelee Lahdesjärvelle modernia teknologiakeskusta. Keskuksen kaikessa toiminnassa panostetaan ympäristöystävällisiin ja energiatehokkaisiin ratkaisuihin.

Keskuksen suunnittelun ytimessä ovat hankkeen elinkaaren aikana ympäristöön mahdollisesti vaikuttavat seikat. Tällaisia ovat rakennusvaiheen aikaiset ympäristövaikutukset ja käytönaikaiset vaikutukset. Nämä pyritään ratkaisemaan mahdollisimman kestävällä tavalla. Teknologiakeskus tulee työllistämään satoja henkilöitä, minkä vuoksi myös työmatkaliikenteen kehittäminen on tärkeä osa tulevan teknologiakeskuksen suunnittelua.

Hiilineutraalius vuonna 2030 on Metsolle tärkeä päämäärä. Tavoitteeseen suunnataan Metso Plus -strategian avulla. Uudessa teknologiakeskuksessa tämä huomioidaan käyttämällä toiminnassa uusiutuvia energianlähteitä, kuten maalämpöä, aurinkopaneeleja ja hiilineutraalia sähköä.

Metso tavoittelee Lokomotion-hankkeelle kestävän rakennetun ympäristön BREEAM-suunnittelusertifikaattia.

Ympäristö

Keskuksen suunnittelussa pureudutaan hankkeen elinkaaren aikana ympäristöön mahdollisesti vaikuttaviin seikkoihin. Tällaisia ovat rakennusvaiheen aikaiset ympäristövaikutukset ja käytönaikaiset vaikutukset (mm. hulevedet, kemikaalit, melu, tärinä, pöly, valo, kuljetukset ja jätteet). Alla olemme kuvanneet muutamia huomioitavia osa-alueita.

Melu, pöly ja tärinä

Rakennusvaihe: Kaikki alueen esirakentamistyöt tehdään maanrakennus- ja louhintatöitä ohjaavien asetusten ja määräysten mukaisesti, eikä niistä koidu vahinkoa lähiseudun rakennuksille. Työtä seurataan reaaliaikaisten tärinämittausten avulla. Mittauksista saatujen tietojen perusteella tehdään tarvittaessa muutoksia työtapoihin. Tämän lisäksi meluarvoja tarkkaillaan erillisillä mittauksilla.

Esirakentamistöiden melua hillitään suorittamalla murskaus meluvallien takana ja käyttämällä ääntä vaimentavaa porauskalustoa. Pölyn leviämistä alueella hallitaan kastelemalla kulku-uria. Lisäksi murskauskalustossa on kastelujärjestelmä, joka hillitsee ilmassa leijailevaa pölyä.

Tontilla käytettävä kiviaines saadaan suoraan alueen esirakennustöistä. Ympäristöluvan (myönnetty 30.9.2024) myötä kiviaines voidaan murskata paikan päällä ja hyödyntää tontin täyttö- ja tasoitustöissä. Kiviaineksen murskaaminen tontilla vähentää hankkeen kuljetuksia ja rekkaliikennettä alueella.

Kuvituskuva

Toiminnan aikainen melu: Merkittävin melun lähde alueella on valtatie 3. Suunnitellun teollisuustoiminnan melu-, pöly- ja tärinälähteet syntyvät alueelle suunnitellusta koemurskauslaitoksesta sekä valmiiden tuotteiden testauksesta. Haittojen minimoimiseksi koemurskauslaitos ja tuotetestaus toimivat kuitenkin niitä varten suunnitelluissa sisätiloissa.

Kaavavaihetta varten tehdyssä Liikenne- ja meluselvityksessä arvioidaan Metson Akulatinkadulle siirtymisen liikenne- ja meluvaikutuksia.

Ekologia

Suunnittelualuetta ympäröivän viherverkon tärkeimpiä osakokonaisuuksia ovat Särkijärven rannat ja Särkijärveen laskevat pienvedet (oja- ja puropainanteet) suojavyöhykkeineen/valuma-alueineen. Lisäämällä lähiympäristöstä suunnittelualueelle ulottuvia vihervyöhykkeitä, voidaan ympäröivän luonnon monimuotoisuutta tukea. Ekologinen suunnittelu on myös edellytys esimerkiksi BREEAM-sertifioinnille.

Maisema

Alueen maisemaa hallitsevat sulkeutunut metsä sekä alueen pohjoispuolisen teollisuus- ja työpaikka-alueen rakennettu ympäristö. Lähiympäristön huomattavimman maisemaelementin muodostavat maaston kallio- ja maaleikkaukset, joita on muodostunut liikenneväylien ja kortteleiden rakentamisen yhteydessä. Alueen maisemasuunnittelussa hyödynnetään ympäröivän luonnon ominaispiirteitä ja esirakentamisessa syntyviä luonnonkiviä ja humusmaa-aineksia. Alueen suunnittelussa huomioidaan mahdollisuudet luonnonmukaisten hulevesirakenteiden hyödyntämiseen sekä viherverkoston (mm. viherkatot) hyödyntämiseen hulevesien viivytysrakenteina.

Rakentaminen alueelle edellyttää hulevesien hallintatoimia lehtojen ja vesistön tilaan kohdistuvien haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi. Erityistä huomiota kiinnitetään kokonaisvesitalouden kannalta merkittäviin suoalueisiin, kosteikkoihin ja laskuojiin, jotka tulee säilyttää kasvullisina alueina.

Kaavatyötä varten selvitettiin myös hankkeen hulevesien käsittelyä ja vesistövaikutuksia.  Pääset tutustumaan selvitykseen tästä.

Kuvituskuva

Maisema- ja pihasuunnitelma

Asemakaavamuutostyötä varten tontista Akulatinkadun tontista tehtiin maisemaselvitys, pihasuunnitelma sekä viherkertoimen koelaskenta. Pihasuunnitelman pääteemana on tontille muuttavan teollisuudenalan ja luonnon yhteiselo. Tehdas ottaa tilansa, mutta kompensoi erilaisilla prosesseilla ja valinnoilla luontoon kohdistuvia vaikutuksia.

Alueelle muuttavan yrityksen tuotteet ja prosessit saavat näkyä maisemassa. Toisaalta alueelle jätetään muistumia siitä, mitä alue on ollut aiemmin. Metsäisestä kallioselännealueesta muistuttavat erilaiset kivenlohkareet ja kalliopaljastumat. Istutettavan kasvillisuuden peruslähtökohtana on dynaaminen ja biotooppipohjainen kasvillisuussuunnittelu, jossa yhdistellään luonnonvaraisia ja vierasperäisiä kasvilajeja, jotka kasvavat samankaltaisissa olosuhteissa ja pystyvät kilpailemaan keskenään. Istutusalueita ei pyritä pitämään staattisina hoitotoimenpiteillä, vaan niillä on lupa muuttua. Tutustu tarkemmin kaavavaiheen maisema- ja pihaselvitykseen.

Breeam-sertifikaatti

Lokomotion-hankkeen laadukkuutta varmistetaan hakemalla kestävän rakennetun ympäristön BREEAM-suunnittelusertifikaattia. BREEAM kiinnittää huomiota muun muassa rakennuksen energian- ja vedenkulutukseen, käytettyihin materiaaleihin, maankäyttöön ja liikenteeseen. Näille osa-alueille annetaan pisteytys, jonka perusteella rakennukselle voidaan myöntää arvosana läpäisty, hyvä, erittäin hyvä ja erinomainen tai ”ylivoimainen”.

BREEAM(Building Research Establishment Environmental Assessment Method) -sertifikaatti on ollut kansainvälisessä käytössä vuodesta 2008, ja on Euroopan johtava rakentamisen
ympäristöluokitusjärjestelmä.

Lokomotion-hankkeessa BREEAM-sertifikaattia haetaan hankkeen suunnittelulle ja rakentamiselle. Kyseessä on uudisrakentamisen sertifikaatti, joka koskee hankkeen kaikkia
vaiheita. Sertifikaattia haetaan hankkeen valmistuttua. Luokitus on luonteeltaan pysyvä, eikä kerran saavutettu luokitus voi muuttua myöhemmin.

Tarkat selvitykset ohjaavat hankkeen ympäristöystävällistä suuntaa

Sertifikaatissa huomiota kiinnitetään useisiin erilaisiin suunnittelun ja rakentamisen osa-alueisiin. Yksi niistä on hankkeen energian ja vedenkulutus.  Hankkeen energiankulutusta mallinnetaan, jotta kulutuksesta saadaan mahdollisimman realistinen käsitys. BREEAM-sertifikaatille on olennaista myös tarkat alkuvaiheen selvitykset ja vaihtoehtovertailut, joiden perusteella päätöksiä tehdään. Lokomotion-hanketta varten selvitettiin muun muassa, millaista energiantuotantoa tontilla on
mahdollista käyttää. Selvityksiin perustuen teknologiakeskuksessa tullaan käyttämään maalämpöä ja aurinkopaneeleja.

Tulevan keskuksen vedenkulutusta pyritään hillitsemään esimerkiksi vähän kuluttavilla vesikalusteilla eikä piha-alueelle toteuteta kastelujärjestelmiä. Pihan kasvivalinnoissa on kiinnitetty huomiota siihen, että tontille tuleva kasvillisuus selviää ilman kastelua. Myös kasvillisuuden kohdalla BREEAM-sertifikaatti kannustaa fiksuun prosessiin. Lahdesjärven piha-aluetta on suunniteltu ekologin antamien suositusten mukaan. Näin piha-alue rakentuu tukemaan luonnon monimuotoisuutta kyseisellä tontilla. Ekologin suosituksia Lokomotion-hankkeen piha-alueelle ovat mm. hulevesipainanteet, niityn valitseminen nurmialueiden sijaan, kotimaisen kasvillisuuden suosinen ja
lahopuun lisääminen.

Hiilijalanjälkilaskenta
ja vastuulliset hankinnat isossa roolissa

BREEAM-arvioinnissa pisteitä tuottavat myös kallion louhinnasta syntyvän kiviaineksen hyödyntäminen esirakentamisessa. Lokomotion-hankkeessa tontilta louhittu kiviaines murskataan tontilla ja hyödynnetään piha-alueen täyttämisessä ja tasoittamisessa. Tämä vähentää toteutusvaiheen kuljetusten määrää ja niiden hiilidioksidipäästöjä, koska täyttöaineista ei tarvitse kuljettaa muualta.

Hankkeesta tehdään elinkaariarviointi, joka kattaa kuusi ympäristövaikutuskategoriaa, joista yksi on rakennuksen hiilijalanjälki. Lokomotion-hankkeen laskelma tehdään vuoden 2025 puolella.

Hankkeelle on tehty myös ilmastonmuutoksen riskiarvio rakenteiden ja julkisivujen osalta. Lisäksi on selvitetty aluetta koskevat tulvariskit.

Sertifikaatti vaatii myös selvitykset teknologiakeskuksen aiheuttamasta mahdollisesta lisämelusta ja valosaasteesta. Lokomotion-hankkeessa tuotantotoiminnan äänet rajataan sisätiloihin eikä niistä ole häiriötä tontin ulkopuolelle. Ympäristöä häiritsevä valosaaste pyritään pitämään mahdollisimman vähäisenä.

Vastuulliset materiaalit ovat tärkeä osa sertifikaattia. Hankkeelle on tehty alkuvaiheessa vastuullisen hankinnan suunnitelma, jota nyt toteutetaan.  Esimerkiksi hankkeessa käytettävän pysyvän puumateriaalin on oltava sertifioitua.

Käyttäjien näkökulma osana sertifikaattia

Ympäristöä koskevien asioiden lisäksi BREEAM-sertifikaatissa huomioidaan myös rakennettavien tilojen laatu käyttäjien näkökulmasta. Tällöin tarkastellaan lämpöolosuhteita, akustiikkaa, valaistusta, ilmanvaihtoa ja pintamateriaaleja toimistotiloissa.

Myös tontille saapumisen suunnitteluun panostetaan, jotta alue olisi saavutettava ja turvallinen kaikille suunnitelluille käyttäjäryhmille. Kestäviin liikennemuotoihin panostaminen, esimerkiksi pyöräpaikat ja sähköauton latauspisteet sekä julkisen liikenteen paraneminen alueella tuovat lisäpisteitä sertifikaatissa. Myös palveluiden läheisyys on yksi pisteytyskriteereistä. BREEAM-sertifikaatissa kiinnitetään huomiota myös rakennusten muuntojoustavuusstrategiaan eli siihen onko suunnittelussa huomioitu teknologiakeskuksen laajennettavuutta tai käyttäjämuutoksia hankealueella.

Lue lisää sertifikaatista.