Lokomotion-työmaa tuottaa rakentamisvaiheessa melua. Meluvaikutuksiin suhtaudutaan hankkeessa vakavasti. Myös ympäristöviranomainen on edellyttänyt meluselvitystä tontilla tehtävää kiviaineksen murskaamista ja siihen liittyvää ympäristölupaa varten.
Timo Korkee Rambollista on vastannut melun mallintamisesta hankkeessa. Mallinnos tehtiin kevättalvella 2024. Korkeen mukaan mallinnuksen avulla pystyttiin arvioimaan melun leviäminen ja etsimään sopivimmat paikat kiven murskaimelle. Murskaimen tuli sijaita vähintään 300 metrin päässä lähimmistä taloista.
– Melumallinnuksen avulla todettiin, että kiven murskaamisen aiheuttama melu tulee vaatimaan melusuojausta. Myöhemmin mallinnuksen tulokset varmistettiin työmaa-alueen ulkopuolella tehdyin melumittauksin, Korkee kertoo.
Melusuojana toimii nyt iso maavalli, joka on kasattu alueelta kuoritusta pintamaasta ja louheesta. Lisäksi murskain on sijoitettu kuoppaan, jotta vallista ei tarvitsisi kasata niin korkeaa. Melumallinnuksessa arvioitiin myös murskauksen ja rakentamisen aiheuttama yhteismelu. Tämän myötä selvisi, että murskaimen melusuojauksen lisäksi myös muut työvaiheet tarvitsevat pistemäistä melusuojausta.
Korkeen mukaan rakennusluvalla rakennettaessa sallitut meluarvot voivat olla korkeampia kuin esimerkiksi ympäristöluvalla murskaukselle sallitut arvot.
– Rakentamisesta tehdään rakennuslupavaiheessa meluilmoitus, jossa melurajat voivat olla ympäristölupaa väljemmät. Rakentaminen sallitaan lähtökohtaisesti, Korkee toteaa.

Kuva: Ote melumallinnuksesta, Ramboll 2024. Kuvassa on esitetty melumallinnettu murskaustoiminta työmaalle. Tumman vihreällä meluvaikutus 50-55 dB, vaalean vihreällä 50-45 dB.
Säällä iso vaikutus melutasoon
Korkeen mukaan ympäristömelumittauksien suorittamista ohjaa Ympäristöministeriön ohje, joka mm. määrittää säätilan, jossa mittaukset tulee tehdä. Melun mittausohjeessa tuulensuunnan ja -nopeuden tulee olla sopiva suhteessa mittauspisteeseen. Tämän vuoksi sopivia tuuliolosuhteita saatetaan joutua odottamaan. Myös muilla säätekijöillä ja vuodenajoilla on merkitystä mittaamisen kannalta. Korkeen mukaan melua ei tule koskaan mitata sateella, vaan mieluusti lumettomaan aikaan kesällä. Myös kasvillisuus ja lehvästö voivat vaikuttaa tulokseen, jos sitä on paljon ja paksulti mittauspisteen ja äänilähteen välillä.
– Yleisesti ottaen ympäristön melutasoon vaikuttaa hirveästi säätila. Vaikka työmaalla sijaitseva murskain kävisi samalla tasolla joka päivä, niin tuuli tuo ja vie ääntä eri tavoin eri säässä, kuvailee Korkee.
Melumallissa sääolosuhteet on vakioitu, ja ne antavat siksi hyvän keskimääräisen kuvan melutilanteesta. Mallissa oletetaan käyvän lievä myötätuuli (0-5 m/s) melulähteestä kohti kaikkia ilmansuuntia. Korkee täsmentää, että mallilaskennan mukainen melualuekartta ei siis kuvaa mitään todellista hetkellistä tilannetta. Todellisuudessa melu leviää mallinnuskuvan mukaisesti vain mallilaskennan mukaisessa myötätuulessa. Samaan aikaan sivu- ja varsinkin vastatuulen puolella melutasot jäävät mallilaskennan mukaisia tasoja alhaisemmiksi.
Melumallin paikkaansa pitävyyttä on rakentamisen aikana varmistettu mittaamalla murskauksen ja rakentamisen reaaliaikaisia melutasoja. Korkeen mukaan mittauksilla saadaan selville myös mahdollisia äänen erityspiirteitä, kuten impulssimaisuutta ja kapeakaistaisuutta. Näiden erityispiirteiden tiedetään lisäävät melun häiritsevyyden tuntemusta. Impulssimaisella äänellä tarkoitetaan pidempiaikaista ja jatkuvaa iskumaista ääntä, joka erottuu selvästi muun toiminnan melusta ja esimerkiksi tieliikenteen taustamelusta. Kallion räjäyttämisestä aiheutuu yksittäinen impulssimainen melupiikki, joka ei kuitenkaan tee päiväajan keskiäänitasosta impulssimaista. Kapeakaistaisuudessa äänestä erottuu selvästi tietty taajuus (äänes), joka saa äänen kuulostamaan soivalta ja usein häiritsevältä. Korkeen mukaan Lokomotion-hankkeen melumittauksissa vuonna 2024 melun impulsimaisuutta ja kapeakaistaisuutta ei ole havaittu. Mallinnuksesta poikkeavia meluarvoja ei myöskään havaittu tehdyissä mittauksissa.